A színház kivetette magából
a Színésznőt. Az állami díj miatt kapott egy szánalomszerepet, de mindenki (még maga a Színésznő is) tudta, hogy ez csak pillanatnyi figyelem, néhány fénykép
az előadás molinója előtt, egy-két kedves szó sok éve kiöregedett kollégáktól,
és ennyi. Nem volt a szerep mögött tartalom, maga a szerep is erőltetetten
kreált lett ( az előadásból kitűnt oda nem illősége ), de legalább a Színésznőt név szerint lehetett említeni a szereposztás elején, a mindenkori kulturális hatalom megnyugtatására. A kor, a nőiesség és szépség, a
rugalmasság elvesztése ennek a darabnak a próbafolyamata során napi szinten
jelen volt az életünkben. Érzéseimtől függetlenül láttam azt a küzdelmet, amit
a Színésznő az illúziókért folytat, amiket a színpadon Ő, a valóságban én magam
teremtettem. Egyikünk sem volt könnyű helyzetben, a képet fenntartani, és ezzel
Őt életben tartani így hát közös ügyünk lett, és a végsőkig kimerültünk a
harcban, melyet az idővel folytattunk.
A premieren én sem
láttam mást, csak egy régi bútordarabot, akit beletettek egy méltatlan helyzetbe,
mely magában rejtette önnön bukását. Bármelyik "jóakaró" vezetőtől jött az ötlet,
halálos dózissal beinjekciózták, így mi már csak a vérszegény illúziónkat
emeltük magasba, de nem sokkal később ez is darabjaira hullott szét.
Meggyőződésem, hogy egy színésznek a legnagyobb kudarcai az életben játszott szerepei. Rossz élet-szerepek ezek, s a Színésznőbe úgy töltötték bele idegenek az érzéseket, gondolatokat, elvárásokat, s természetesen a megfelelő bűntudatot, mintha valami üreges fabábú lett volna. Ha megtelt, tett néhány torz mozdulatot, amiért tapsot kapott - saját magát ezzel mégis bukásra ítélte.
Az idő átgázolt
mindannyiunkon. Fiatalon az ember megéli, és nem foglalkozik vele, azonban egy
középkorú színésznőnek minden egyes nap az átlagosnál jóval nagyobb stresszel
jár, hogy mi hagyott nyomot az előző napról az arcán, ki veszi majd észre,
hogyan tüntetheti el az árulkodó jeleket. A Színésznő kezdett sápadni. Nem
találok jobb szót; a fénye, a szépsége, a hite szürkült, és mivel én tartottam
a tükröt, amibe mindennap belenézett, Ő maga is észrevette, hogy az idő múlik,
és tehetetlenek voltunk. Súlyos lelki válságokon mentünk emiatt keresztül, amit
csak tetőzött a bánatában felvett szokások időszakossága - saját bizonytalanságának tompítása, és szemben egy-egy negatív visszaigazolással a
szakmából az én szavam, az én szemem tükre már nem volt elég.
Semmije nem maradt csak a szerelme(m); elpusztította hát azt is.
Semmije nem maradt csak a szerelme(m); elpusztította hát azt is.
ViaszBaba - SzínészNŐt szerettem --- Hamarosan könyv formájában!