VII. A hátsó traktus




„ A csalódás kínjától félek,
vagy féltlek?
Szerelmünket szeretem jobban,
vagy Téged?”

( Váci Mihály )



Színésznővel szerelemben élni az Élet legcsodálatosabb, legnemesebb érzése, amiről úgy hisszük, csak a kiválasztottaknak adatik meg – fel sem merül az elején bennünk, hogy bohócként színpadra kerültünk, és eleve elrendeltetett, hogy kinek szól majd a darab végén a taps – kinek a lelkéért cserébe.


Sokszor éreztem, hogy annyit ad nekem a színház, amennyit én sosem lennék képes adni bárkinek, pedig egyszerű jegyszedő kislány voltam, és saját kollegiális viszonyrendszeremben adódtak nem egyszer olyan problémák, amik mindenki másnak, minden más munkahelyen alapvetőek és nehezen kezelhetőek. A ranglétra legaljáról néztem a hatalmas intézmény működését, és később, mikor ugyanezen létesítmény legfelső kategóriájában jelentem meg immár teljes jogú partnerként, akkor értettem meg igazán, milyen fontos volt végigjárni a lépcsőket, és ezáltal tiszta, racionális képet festeni arról, amiről évezredek óta nagyon nehéz. Túlmisztifikált, túlontúl gyönyörű világot sejtünk a függöny mögé, pedig az előadások éppen eltalált kivitelezésén vagy a művészek átadható tehetségén kívül nincs más - belülről rohad az egész. 

Olyan, mint télen a pincében elgurult alma, ami kívülről fényes, piros és kívánatos, belül azonban kukacok rágják és csutkája körül meg van feketedve…

A színházban kasztok vannak, én nagyjából ötöt tudok azonosítani. Ezek a kasztok önmagukon belül működnek, más kasztokat se nem fogadnak be, se információt nem továbbítanak a másik csoport számára, és ezzel kezdődik el az a káosz, ami olykor hatalmas méreteket ölt. A nézőtéren dolgozók mindent tudnak - részben. A műszakban dolgozók mindent megtanulnak a próbákon, így a dolgukat tudják – az Ég mentse őket meg attól, hogy a vezetőség által kitalált változtatások jogerőre emelkedjenek, mert fentről nem mindig érkezik le a döntés jóváhagyása időben. A hátsó traktus szintén teszi a dolgát, ők talán a legnyugodtabbak, mert a napi rutinjuk nem sűrűn változik – varroda, hangtár, kelléktár, stb. Negyedikként vannak a művészek, akik tájékozódhatnak próbatábláról, vagy telefonon keresztül a művészeti titkárnál, de a telefont ő általában nem veszi fel, ha meg mégis, a kérdés beleesik egy kalapba, amiből szerencsés esetben napokon belül kihúzzák és megválaszolják, rosszabb esetben soha. Vagy mehetnek személyesen, amikor is türelmet kér a sok-sok művészeti titkár-helyettes, és pár nap múlva újra lehet próbálkozni. Végül van az ötödik kaszt, a legzártabb, a vezetőség, akikhez a művészek ritkán, a másik három kaszt soha nem jut el. Információ-foszlányokból próbáltunk minden változás alkalmával tájékozódni, de mivel a nézőtéri felügyelő már a sok-sok művészeti titkár-helyettesnél elakadt, magunk urai maradtunk és próbáltuk felelősséggel kezelni a fejetlenséget, ami premierek, fogadások, külső előadások idején gyakorta előfordult. Mindezt persze a nézők rovására, akik miatt az egészet csináltuk.
Önállóan kell dolgozni, kérem szépen, de a nem egyeztetett döntésekért még egy ruhatáros néni feje is pillanatok alatt lehullhat. Heti szinten vesztette el valaki a fejét pusztán azért, mert nem létezett kommunikációs tér és lehetőség egy hatalmas, művészeti intézményen belül. ( kívül se, de ez már másik történet )



A Színésznővel az életünk fél év elteltével titkos viszonyként folytatódott. Hetente voltak légyottok, naponta találkoztunk a színházban, és biztos tényként kezeltük, hogy együtt vagyunk és szeretjük egymást. Ő újra játszott színpadon is, így gyakrabban futottam össze a férjével, ami viszont kellemetlenné vált. Miután már elég hosszú ideje voltunk együtt, kialakult egy megszokás a színházban lévő életünkben, amit egy-egy férj általi látogatás, vagy férj ingyen-vendége igencsak megcibált, és ez konfliktusokhoz vezetett. A férj kezdte szimatolni, hogy ez talán mégse futó kaland, ahogy hitte, és féltette a politikai és emberi hatalmát, amit a kirakatcsaládjának segítségével a környezetére gyakorolt, a Színésznő pedig egyre elkeseredettebben és ingerültebben játszotta a tökéletes feleség szerepét, és hazugságai kezdtek a fejére nőni. Amikor a férj rátört az öltözőjében előadások szünetében, és hangosan ordított vele, én már nem vállaltam, hogy vigasztalom, mert nem éreztem méltónak - nem az én harcom volt. Nem akartam partner lenni a Színésznő által üzemeltetett megjátszott életek fenntartásában, de az örvényből kikerülni ekkor már képtelenség volt.

Fagyos hideg volt odakint, mikor a Színésznő önálló estjét ünnepelték a meghívottak – én nem lehettem jelen az eseményen, pedig az est nagy részének összeállításában éppen magam segédkeztem erőn felüli szeretettel -, a férj viszont ott feszített mellette, és a színjáték egyszerűen makulátlan volt. Mégse vette senki észre, hogy a jeges huzat miatt a Színésznő olykor dideregve válaszolgatott a meghívott vendégek kérdéseire, és bár gyönyörű volt fekete estélyi ruhájában, látványos volt, mennyire fázik és mennyire nincs jól. Üvegfalon át néztem a keserű, idegen mosolyt az arcán, a cidri és a fáradtság keverékének elnyűtt vonásait, és mindezek ellenére kitartó tehetségének brillírozását. Felmentem az öltözőjébe a kabátjáért, s mintegy láthatatlan elemként elvegyültem az összegyűlt emberek között, és vállára terítettem a puha, meleg kabátot. Nem nézett hátra, de ahogy a kabát válláért nyúlt, hogy magára húzza, hozzáért a keze a kezemhez, és végigsimított rajta észrevétlen gyorsasággal, majd folytatta a csevejt - egy köszönöm sem hagyta el a száját. Ez a jelenet akkor méltán bemutatta a rendszert, amiben éltünk. Titkos, csendes, biztonságos, de kifelé más kaszthoz tartozó szerelmespár voltunk, nem egyenlő partnerekként.

......................