II. " A kígyó egyik áldozatáról a másikra tekeredik... "



A teázós este után nagyon közel éreztem magamhoz, és minden addig irracionális gondolatom elkezdett saját lábára állni és bízni. Még most is bizarr, hogy bár nem mondtuk ki, de a lelki szövetség révén hinni mertünk egy olyan szerelemben, amit nem sokkal később képesek voltunk életre kelteni. Pár napig nem hallottam Róla ezután, talán, ha karácsony környékén beszaladt hozzám a színházba, de csak az otthoni pokla elől menekült kis szeretetért, megértésért, jó szóért. Elmesélte, hogy Szenteste a szűk körű, családi vacsoránál letépte magáról a ruháját, és meztelenül zokogott a családja ( és tízéves gyereke ) előtt az asztalnál, annyira nem bírta elviselni a hangulatot, amit a férje kreált a piszkálódásaival. Hétvégenként fél napokat is ott töltött mellettem, mert dupla előadáson dolgoztam, és amíg a nézők a darabot nézték, mi a kanapén ülve mindent megbeszélhettünk – Ő panaszkodhatott, én meghallgattam. Állandóan bántotta a családja, és nagyon nehezen viselte. Gyűlölte az otthonát, a gyerekét, a kötelező megjelenéseket, és felbukkanásai nagy részében idegesen, feszülten érkezett, és megnyugodva, mosolyogva távozott. Mindig hozzám szaladt, ha történt valami Vele, és elszívott belőlem minden energiát a megnyugtatására, önbizalmának visszaadására való törekvésem. Izgattak ezek a szélsőségek, és a Színésznő kitűnő alakításai közben észre se vettem, hogy a kígyó egyik áldozatáról a másikra tekeredik, szorítva a nyakamat egyre jobban – a férje már nem szolgált elég táplálékkal számára. Minden jelenése esemény volt, pedig a barátságunk teljesen egyoldalúan működött, aminek kompenzálására és megtartásomra olykor döbbenetes meglepetésekkel állt elő. Volt olyan, mikor nagy értékű ékszert hozott nekem, nem kis feltűnést keltve ezzel a színházban, a kollégák előtt, és igazából én se tudtam hova tenni, hogy mi oka engem drága ajándékokkal elhalmozni.

Aztán ez is kialakult. A Színésznő imád ajándékot adni. Életének minden problémás helyzetét ajándékkal oldja meg, Ő így tudja kifejezni, hogy szeret, vagy azt érzi, hogy megbántott valakit. Kapcsolatunk elejéről bőröndnyi apróságom van, mert ha eltűnt hetekre, vagy szakítottunk, aztán újra előkerült, mindig hitte, hogy egy fülbevaló, egy könyv, egy parfüm elég ahhoz, hogy fátylat borítsunk a történtekre. Nem volt más eszköz a kezében, mert nem érezte, mit és hogyan kéne. Nem tudott kommunikálni, nem voltak szavai, mert nem voltak a szavak mögött érzések sem, legfeljebb felborult egyensúlyt és félelmet érzett. Ahogy én el tudtam mondani, hogy adott szituációban mit és hogyan éreztem, Ő erre kapcsolatunk végéig képtelen volt. Nem csak velem használta az ajándék-adut, hanem mindenki mással szemben is. Soha nem látogatta meg hosszabb idő után az édesanyját felpakolt autó nélkül, amiben dugig voltak a használhatatlan ajándék-apróságok, és a gyereke se látott Belőle értékes játékokon kívül többet, mert ezekkel csillapította végeérhetetlen lelkiismeret-furdalását valós kudarcai miatt. Tárgyakban mérte az érzéseit, és hasonlót várt el a környezetétől is.

A Színésznő folyamatosan hazudott a férjének, és a gyerekét is hazugságra biztatta, ha véletlenül meglátott vagy megtudott valamit, amit a Színésznő nem akart a férjének elmondani. Persze a gyerek az apja mellett állt lényegében pici kora óta ( lévén anyja nemigen volt, egy házvezetőnő nevelte ), így a hazugságok hamar kiderültek, és nagy veszekedések lettek belőlük. Aztán hamar elült minden, mert jött egy fogadás, egy premier, egy családi nap a magániskolában, és a férj elfelejtett mindent, ha dekoratív feleségével az oldalán saját, titkos életét el tudta rejteni a környezete elől. Valamit valamiért.


Ijesztő, ha valakinek annyira nincsenek érzései, hogy nem is tudja, hogy valóban érzi-e, amit annak hisz. Minden emberi kapcsolatán ott volt ez a bélyeg, miközben a színpadon a humán kontaktusok széles skáláját felvonultatta, rendkívüli hitelességgel, tisztán – közben meg fogalma sem volt, mit játszik, és mit érez. Ez az a másik dimenzió, amit korábban említettem, és ez hosszas tanulmányozás nélkül nem megfogalmazható. Írói vénám nem egy esetben faggatta Őt egy-egy szerep érzéseiről, a színpadon látottak belső motivációjáról, és bármilyen szomorú kimondani, nem tudott sosem válaszolni. Mindig azt mondta, hogy nem tudja, miből építi fel a szerepet, mert eszébe se jut a realitás, a szerelme, a gyereke, a hétköznapi benyomásai, hanem valahonnan mélyről adják a kezébe az eszközöket, amiktől mégis abszolút emberivé tud válni a szerepben. Azt mesélte, hogy kiüresedik, amint a színpadra lép, és minden csak úgy „jön”, elszakadva a valóságtól – számomra ez mindig rejtély volt, és idővel elkezdtem tanulmányozni a szerelmes nőalakját a színpadon és ugyanezt a szerelmes nőalakot magam mellett. Mondanom sem kell, két különböző figura volt jelen, és mindaz, amitől a színpadi szerelem hiteles és igaz volt, az életben elvétve sem jelent meg, pedig olykor nagyon vágytam rá. Kérdéseket pedig hiába tettem fel ezzel kapcsolatban, Ő kudarcként élte meg, hogy a színpadon tud jól szeretni, az életben pedig nem.