IV. " Ha nem rokona ennek a nőnek, vigye haza, és meneküljön! "


„ Veszteni? nyerni?
  - ne, soha! csak játszani
szeretnék. Mindig. „
Fodor Ákos

Egyik este, mikor hazaértem, a kádban találtam. Ott állt, a zuhany szanaszét szórta a hideg vizet a kis térben, és a ráfröccsenő víz lassú sugárban mosta a két csuklóján lecsurgó vérvonalat. Könnyes és riadt szemekkel nézett rám, hajszálai arcára tapadtak, és bőrén végigfolytak a vízcseppek. Soha életemben nem láttam sokkolóbb képet, s bár ismerve Őt tudtam, hogy ez a dráma része, és felszínesnek tűnt a seb, mégis nagyon megijedtem és hívtam a mentőket. Egy széttört üveg bor bíborra festette a konyha hófehér köveit, így mikor a mentők kiérkeztek, első látásra azt se tudták hova kapjanak, mert azt hitték, minden csupa vér. Megnyugtattam őket, hogy csupán bor, mit másnak vélnek, ezután be is indult a monoton, ’figyelemre éhező beteg’-ellátás rutinja; leültették a Színésznőt a székre, bekötötték a két csuklóját, és közölték, hogy egy éjszakára be kell vinniük a toxikológiára. Nem tudtuk, mennyi gyógyszert vett be, nem voltam jelen önsorsrontásánál, viszont kábultnak tűnt, és a mentősök nem kockáztattak. Soha nem felejtem el, hogy a Színésznő alig volt magánál, de a fiatal mentőorvosnak, aki a csuklóját kötözte, a szerepeit sorolta; egyiket a másik után, és olyan öntudatlan büszkeség volt a hangjában, hogy összeugrott a gyomrom – akkor találkoztam először azzal a megmásíthatatlan ténnyel, hogy egy színésznek a szerepei a büszkeségei, és ha nem tud magáról vagy a világról, akkor is el tudja mondani, kiket játszott életében a színpadon – számára ez maga az Élet. Fájdalmasan keserű felismerés volt, de a mentősök meg se hallották. Átlagos emberként, senkiként kezelték a Színésznőt, és a kórház felé útközben engem próbáltak meggyőzni arról, hogy nem akart meghalni, ez csak színház. Nekem mondják?!

Késő éjjelig ültem az ágya mellett, míg egy durcás nővér ki nem dobott, mondván, rám itt már nincs szükség, reggel jöjjek Érte. Segítettem Neki kimenni a mosdóba, s bár támaszkodott rám, mindenért engem okolt, a dac egy percig nem szállt el Belőle. Arra gondoltam, vajon mit szólna anyuka vagy a gyereke, ha így látná, vagy ha én nem lennék, ülne-e itt valaki mellette, és közben persze kerestem, hogy hol rontottuk el. Hajnali 4-ig takarítottam a lakást, hogy reggel tisztaságba, otthonba tudjam Őt hazavinni, és már hajnali 5-kor a kórház várójában ültem, hogy mikor engedik ki. Aludt, semmi probléma nem volt Vele. Órákkal később országunk egyik neves toxikológusa jelent meg, behívott az irodájába, és három percben ismertette velem, hogy nem tudja, milyen kapcsolatban állok a hölggyel, de amennyiben nem rokoniban, sürgősen szakítsak meg Vele minden kapcsolatot, mert érzelmi zsarolásban, terrorban vagyok tartva, és ez csak rosszabb lesz. Értetlenül néztem rá, mert mindaddig én szégyelltem magam, amiért nem tudtam megakadályozni, hogy a Színésznő idáig jusson, de mikor ezt elmondtam a végtelenül bölcs és udvarias orvosnak, kinevetett, mondván, pont ez a módszer, és higgyek neki - vigyem haza a Színésznőt, és meneküljek.


Még három évig voltunk az eset után együtt és csodálatos éveket éltünk meg. Nem beszéltünk többet a toxikológiáról, de mindketten súlyosan sérültünk, kitörölhetetlenül belénk égett, hogy nagyobb ez a szerelem, ez a szenvedély, mint amennyire fel tudunk nőni a játékhoz.